سازمان هیات و تشکلهای دینی | نگاهی به فعالیت هیاتهای مذهبی در دهه اول محرم ۱۴۰۴
حسینیه ایران به روایت اعداد
مرکز راهبری و همآهنگی بانوان | به همت سازمان تبلیغات اسلامی؛
دومین کارگاه آموزشی پردهخوانی به همت مرکز راهبری و همآهنگی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، ویژه بانوان پردهخوان در روز ۲۹ تیر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، دومین کارگاه آموزشی پردهخوانی به همت مرکز راهبری و همآهنگی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، ویژه بانوان پردهخوان در روز 29 تیر برگزار شد.
پردهخوانی به عنوان روشی تبلیغی، قدمت چند قرنی در ایران دارد. برای ارائه الگوهای زنانه به جوانان و نوجوانان، استفاده از روشهای تبلیغ سنتی و ترکیب آن با روشهای نوین تبلیغ، سبب شد تا مرکز راهبری و همآهنگی بانوان از روش هنری رسانهای «پردهخوانی» با طراحی جدید برای الگوسازی و خلق شخصیت بهره گیرد. لذا در ماه محرم و تقارن آن با جنگ تحمیلی 12 روزه، اقدام به طراحی دو پرده برای روایت نقشآفرینی و تأثیرگذاری بانوان از قیام عاشورا تا امروز و بازخوانی هویت ایرانی اسلامی نموده است.
مرکز راهبری و همآهنگی بانوان در راستای اجرای بهینه برنامه پردهخوانی در سراسر کشور، اقدام به برگزاری دومین کارگاه آموزشی پردهخوانی نمود. این کارگاه با هدف تربیت و تقویت بانوان پردهخوان در سطح کشوری و با مشارکت بیش از 300 نفر از علاقمندان به پردهخوانی، به صورت مجازی و حضوری برگزار شد. حجتالاسلام حیدر پاشاپور، مدرس مهارتهای فن بیان و پردهخوانی، در این کارگاه به ارائه نکات آموزشی پرداخت.
پاشاپور با برشمردن انواع روایتگری سخنان خود را شروع کرد، وی گفت روایتگری به وسیلهی محورهای مختلفی دستهبندی میشود؛ مکان، موضوع، عملیات و شخصیت از جمله محورهایی است که باعث تفکیک انواع روایت میشود. وی در ادامه گفت، پردهخوانی قصه است و یک اجرای داستانمحور محسوب میشود. داستان باعث ایجاد شدن همزادپنداری است و با قصهگویی پیوند تنگاتنگی دارد.
شروع هیجانی (حُسن مطلب) و مخاطبشناسی برای اجرا از جمله موضوعاتی بود که پاشاپور در این جلسه به آن اشاره داشت. این استاد خطابه و فن بیان با تاکید بر جملهی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «پردهخوانی روایت گنجهای جنگ است» به تبیین اهمیت پردهخوانی پرداخت.
پاشاپور گفت: پردهخوانی یکی از مهمترین قالبهای روایتگری است و تفاوت بسیاری با روایت یادوارهای، روایت چهره به چهره و روایت مجازی یا روایت یادمانی دارد.
وی افزود: مهمترین ابزاری که در پردهخوانی ایفای نقش میکند، عنصر تصویر است. تسلط کافی بر محتوای پرده و کیفیت مناسب آن در پردهخوانی نقش مهمی دارد و اگر بدون علم کافی در این زمینه وارد شویم، توفیق نمییابیم.
2025-07-20
T
T